De huur betalen

Als je bij ons een huis huurt, betaal je de huur maandelijks vooruit, vóór de eerste van elke volgende maand. Bijvoorbeeld: de huur van de maand februari betaal je uiterlijk op 31 januari. Toen je de huurovereenkomst tekende, heb je je daarmee akkoord verklaard.

Je kunt je huur op twee manieren betalen: via automatische incasso of met een periodieke overboeking. Lees hier meer over het betalen van de huur. 

Als huur betalen even niet lukt

Als je een keer de huur niet op tijd kunt betalen, is er niet meteen een man overboord. We zijn altijd bereid om samen met jou te zoeken naar een oplossing. We kunnen bijvoorbeeld een afspraak maken voor gespreide betaling.

Andere (betalings)problemen

Soms kom je in een situatie terecht waardoor het moeilijk is om de huur te betalen. Door schulden bijvoorbeeld, of door andere problemen zoals een scheiding of het verliezen van je baan. Ook dan zijn we er voor je en kijken we samen naar hoe we er voor jou een mouw aan kunnen passen. 

Tijdelijke huurverlaging 

Als je bijvoorbeeld door een scheiding of overlijdensgeval te maken krijgt met een forse daling van je inkomen, kan het moeilijk worden om de huur van je woning te betalen. We begrijpen heel goed dat in zo'n situatie alle kleine beetjes helpen en komen je daarin enigszins tegemoet met een tijdelijke huurverlaging. Meer over een tijdelijke huurverlaging en hoe je hiervoor in aanmerking komt lees je hier.  

Bel of mail ons 

Als je een betalingsprobleem hebt, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
We helpen je graag. Een betalingsafspraak kun je maken met onze woonconsulent. Bel of mail die altijd eerst, via (0529) 45 25 88 of hallovestenl. Alle andere problemen kun je bespreken met je wijkconsulent.

Samenstelling huurprijs 

Het huurbedrag dat je maandelijks betaalt, de bruto huurprijs, is opgebouwd uit twee delen: de basis netto huurprijs – ook wel netto of kale huur genoemd – en de servicekosten. De netto huur is het bedrag dat je betaalt voor het gebruik van je woning en de servicekosten betaal je voor bepaalde voorzieningen, verzekeringen en diensten. 

Woon je in een wooncomplex? Dan betaal je ook servicekosten voor andere zaken, zoals schoonmaak, tuinonderhoud en verwarming en verlichting van gezamenlijke ruimtes. Elk jaar krijg je vóór 1 juli van ons een overzicht van de afrekening van je servicekosten.

Woningwaardering

De overheid hanteert een puntensysteem voor woningwaardering. Dat systeem bepaalt de maximale huurprijs van een sociale huurwoning. Het aantal punten dat een woning ‘scoort’, is afhankelijk van de oppervlakte van de woonruimte, het energielabel en de WOZ-waarde.

Huurverhoging

Eén keer per jaar, op 1 juli, worden de huren verhoogd. Vóór 1 mei krijg je een brief, waarin je nieuwe netto huurprijs staat. Met welk percentage de huur wordt verhoogd, hangt af van wat voor ruimte je bij ons huurt. Bij sociale huurwoningen is de huurverhoging afhankelijk van het inkomen van je huishouden en de huur die je nu betaalt. Informatie over de huurverhoging 2016 vind je hier.

Huurtoeslag

Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten die je kunt aanvragen bij de Belastingdienst.
De hoogte ervan hangt af van je inkomen, je leeftijd, je gezinssamenstelling, je huis en de huur die je betaalt. Wil je weten of je voor huurtoeslag in aanmerking komt? Maak dan een proefberekening op http://www.toeslagen.nl/, of bel met de Belastingtelefoon: 0800-0543. De belastingdienst bepaalt uiteindelijk of je er recht op hebt.