De huur betalen

De huur betaal je maandelijks vooruit, vóór de eerste van elke volgende maand. Dit betekent dat je de huur van de maand februari dus uiterlijk op 31 januari betaalt. Bij het tekenen van de huurovereenkomst hebben we dit uitgelegd. 

Je kunt je huur op twee manieren betalen: via automatische incasso of met een periodieke overboeking. Lees hier meer over het betalen van de huur. 

Samenstelling huurprijs 

Het huurbedrag dat je maandelijks betaalt, de bruto huurprijs, is opgebouwd uit twee delen: de basis netto huurprijs – ook wel netto of kale huur genoemd – en de servicekosten. De netto huur is het bedrag dat je betaalt voor het gebruik van je woning en de servicekosten betaal je voor bepaalde voorzieningen, verzekeringen en diensten. 

Woon je in een wooncomplex? Dan betaal je ook servicekosten voor andere zaken, zoals schoonmaak, tuinonderhoud en verwarming en verlichting van gezamenlijke ruimtes. Elk jaar krijg je vóór 1 juli van ons een overzicht van de afrekening van je servicekosten.

Woningwaardering

De overheid hanteert een puntensysteem voor woningwaardering. Dat systeem bepaalt de maximale huurprijs van een sociale huurwoning. Het aantal punten dat een woning ‘scoort’, is afhankelijk van de oppervlakte van de woonruimte, het energielabel en de WOZ-waarde.

Bel of mail ons

Als je een betalingsprobleem hebt, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We helpen je graag. Een betalingsafspraak kun je maken met onze woonconsulent, via (0529) 45 25 88 of hallovestenl. Alle andere problemen kun je bespreken met je wijkconsulent.

Als huur betalen even niet lukt

Als je de huur een keer niet op tijd kunt betalen, is er niet meteen een man overboord. We zijn altijd bereid om samen met jou te zoeken naar een oplossing. We kunnen bijvoorbeeld een afspraak maken voor gespreide betaling.

Andere (betalings-) problemen

Soms kom je in een situatie terecht waardoor het moeilijk is om de huur te betalen. Door schulden bijvoorbeeld, of door andere problemen zoals een scheiding of het verliezen van je baan. Ook dan zijn we er voor je en kijken we samen naar hoe we er voor jou een mouw aan kunnen passen. 

Huurverlaging

Als je bijvoorbeeld door een scheiding of overlijdensgeval te maken krijgt met een forse daling van je inkomen, kan het moeilijk worden om de huur van je woning te betalen. We begrijpen heel goed dat in zo'n situatie alle kleine beetjes helpen en kunnen je daarin enigszins tegemoet komen met een huurverlaging. 

Huurverlaging

Betalingsfonds in oprichting

We gaan een fonds oprichten, waarmee we huurders die door een oorzaak buiten hun eigen schuld in financiële problemen komen, kunnen ondersteunen bij het betalen van kosten die met wonen te maken hebben. 

Huurverhoging

Eén keer per jaar, op 1 juli, worden de huren verhoogd. Vóór 1 mei krijg je een brief, waarin je nieuwe netto huurprijs staat. Met welk percentage de huur wordt verhoogd, hangt af van wat voor ruimte je bij ons huurt. Bij sociale huurwoningen is de huurverhoging afhankelijk van het inkomen van je huishouden en de huur die je nu betaalt. Informatie over de huurverhoging 2016 vind je hier.

Huurtoeslag

Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten die je kunt aanvragen bij de Belastingdienst. De hoogte ervan hangt af van je inkomen, je leeftijd, je gezinssamenstelling, je huis en de huur die je betaalt. Wil je weten of je voor huurtoeslag in aanmerking komt? Maak dan een proefberekening op http://www.toeslagen.nl/, of bel met de Belastingtelefoon: 0800-0543. De belastingdienst bepaalt uiteindelijk of je er recht op hebt.