Inkomensverklaring opvragen

Wil je reageren op een woning en heb je een Inkomensverklaring nodig? Deze kun je zelf online of telefonisch opvragen bij de Belastingdienst. Hoe dat precies in zijn werk gaat leggen we je hieronder uit.

Online opvragen

Via de website van de Belastingdienst kun je de Inkomensverklaring online opvragen. Je moet dan wel een DigiD hebben. Heb je deze nog niet? Maak hier dan eerst zelf een DigiD aan of vraag je Inkomensverklaring telefonisch aan.

  • Ga naar mijn.belastingdienst.nl en log in met je DigiD.
  • Na het inloggen klik je op 'Inkomstenbelasting' in de blauwe horizontale balk bovenaan de pagina.
  • Kies het juiste jaar. Dit is nu '2016'. Een inkomensverklaring van 2015 of ouder nemen wij niet aan. Vanaf 1 juli 2018 accepteren wij alleen een inkomensverklaring over 2017. 
  • Zit je op de pagina Inkomstenbelasting 2016, klik dan onderaan deze pagina op 'Inkomen 2016' (een blauwe balk).
  • Klik op 'een Inkomensverklaring afdrukken'. De Inkomensverklaring wordt dan geopend.
  • De Inkomensverklaring kun je mailen naar hallovestenl. Wil je in de email jouw inschrijfnummer vermelden?

Telefonisch opvragen

Vraag je de Inkomensverklaring liever telefonisch op? Heb je geen DigiD? Of lukt het je niet om de Inkomensverklaring via de website van de Belastingdienst op te vragen? Dan kun je de Inkomensverklaring ook telefonisch opvragen via de BelastingTelefoon op telefoonnummer: (0800) 0543.

  • Je krijgt een keuzemenu.
  • Kies in het eerste keuzemenu voor de optie 'andere vraag'.
  • Kies in de daaropvolgende keuzemenu's voor de optie 'Inkomensverklaring ...'.
  • Voer je Burgerservicenummer in (deze vindt je o.a. op je identiteitsbewijs) en sluit af met een #.
  • Je ontvangt binnen 5 werkdagen de Inkomensverklaring over 2016. De Inkomensverklaring wordt door de Belastingdienst gestuurd naar het adres waarop je ingeschreven staat.

Wil je reageren op een woning? Zorg er dan voor dat je de Inkomensverklaring voordat je reageert naar ons toegestuurd hebt.